ARCHIVŽidé a svět2. února ředitel židovského historického muzea Leo Pavlát a po něm izraelský velvyslanec v České republice Arthur Avion protestovali proti televiznímu spotu společnosti Mountfield. Oba představitelé židovské komunity vidí v uvedeném spotu propagaci antisemitismu. Kolem této záležitosti vznikl značný rozruch. Čeští autoři většinou zdůrazňují, že spot společnosti Mounfield je nevinnou záležitostí a že naopak přehnané reakce židovských představitelů nahrávají antisemitským náladám. Antisemitismus, mohli jsme se dočíst od nejednoho z diskutujících, v podstatě vyvolává každý, kdo neadekvátně, přemrštěně a hystericky reaguje na libovolný irelevantní podnět jako na antisemitský útok. Někteří čeští autoři upozorňují, že podobně jsou koncipovány například figurky lakomých Skotů, a přitom to nevyvolává rozhořčení na skotské straně. Podobného druhu je argument, že katolická církev neprotestuje, vystupuje-li ve filmu jako komická figurka farář. Nemohu si hrát na rozhodčího. Ale i mně se zdá, že reakce židovských představitelů jsou poněkud přehnané. Je také pravděpodobné, že v jistých kruzích našeho obyvatelstva vyvolají či posílí antisemitské nálady. Na druhé straně zmíněný spot sám o sobě může rovněž přispět k šíření antisemitismu, což nechtě dokládá ředitel Mountfieldu Ivan Drbohlav (Mountfield spot stáhl), když uznal "že reklama by mohla být zneužita pěti procenty se sklony k antisemitismu." Tato formulace je podstatná a vrátíme se k ní. Ale ještě předtím je třeba říci, že racionální uvažování vede k pochopení přehnaných židovských reakcí. V MFDnes Jan Jandourek vyjadřuje názor, že Židé po všem, co se jim v minulosti dělo, "neberou některé věci jako moc dobrý fór." "Židé mají zkušenost, že se o nich nejdřív vtipkovalo a pak je vraždili. V míře, jaké se to jiné skupině nestalo. Žid může být komickou postavou stejně jako kdokoli jiný. Ale není jasné, jak dlouho ještě bude dojem z antisemitských hrůz odeznívat, aby to bylo možné.…" . Jsem poslední, kdo by proti tomuto názoru cokoli namítal. Ale neškodí připomenout, že je to jen část historické situace, která vede židovské představitele k poněkud neurotickým reakcím. Nad holocaustem roní krokodýlí slzy celá Evropa. Ale v této Evropě, stejně jako v celém světě se v nebývalé míře vzmáhá antisemitismus, skrývající se pod maskou "antisionismu". Izrael byl (a je) krajně ohrožený stát. Nyní panuje "příměří" Izraele a Palestinců. Ale nedlouho předtím, za Arafata, "Evropa" mocně podporovala protiizraelské teroristické organizace (Hamas a další) a k židovskému státu se stavěla neobyčejně nevraživě. Nejen v důsledku velké imigrace muslimů, ale přece jen v souvislosti s ní pozvolna rostl na našem subkontinentu antisemitismus. Jak by ne, nikdy tu nezmizel. Co bude zítra? Zbývá se vrátit k citátu z tvrzení ředitele firmy Mountfield, že u nás existuje pětiprocentní vrstva obyvatelstva se sklony k antisemitismu.Tak krásné to nikde v Evropě není a u nás také ne; vrstva obyvatelstva "se sklony k antisemitismu" je dosti početnější. Tím spíše v Česku chybí pochopení okolnosti, že antisemitismus nepatří minulosti, ale že existují mocné síly, které usilují o to, aby se stal budoucností. Takové pochopení by přispělo k tomu, aby naše společnost nebrala na lehkou váhu židovské protesty, i když nejsou vždy zcela "vyvážené". E.M. MF Dnes 12. února 2005
|