indexok_r2_c02.gif(2kB)  
Uvodní strana Sem můžete psát Dopisy čtenářů Archiv

17.10. - 22.10.2005

ARCHIV

Dokument: právní normy, stanovy, předpisy související se sporem Klaus – Rath

 

Jako přílohu k článku o sporu dr. Ratha s prezidentem Klausem tu shrnujeme podstatná ustanovení zákonů a předpisů, týkajících se problémů, o nichž v článku hovoříme: totiž střetu zájmů, kompetence orgánů ČLK, pokud jde o změny stanov a řádů, a zastupování prezidenta ČLK. Současně uvádíme odkazy na plné znění citovaných dokumentů.

 

Ústava České republiky

http://www.psp.cz/docs/laws/constitution.html

ze dne 16. prosince 1992

ústavní zákon č. 1/1993 Sb. ve znění ústavního zákona č. 347/1997 Sb., 300/2000 Sb., 448/2001 Sb., 395/2001 Sb. a 515/2002 Sb.

Článek 70

Člen vlády nesmí vykonávat činnosti, jejichž povaha odporuje výkonu jeho funkce. Podrobnosti stanoví zákon.

* * *

238/1992 Sb. Zákon České národní rady ze dne 14. dubna 1992 o některých opatřeních souvisejících s ochranou veřejného zájmu a o neslučitelnosti některých funkcí (zákon o střetu zájmů)

http://www.mvcr.cz/sbirka/1992/sb049-92.pdf

Česká národní rada se usnesla na tomto zákoně:

ČÁST PRVNÍ

STŘET ZÁJMŮ

§ 1
Společná ustanovení

(1) Veřejnými funkcionáři se pro účely tohoto zákona rozumějí poslanci a senátoři, členové vlády a vedoucí ústředních správních úřadů, v jejichž čele není člen vlády, 1) a členové zastupitelstev krajů, zastupitelstva hlavního města Prahy, zastupitelstev obcí s rozšířenou působností a městských částí Prahy, které vykonávají působnost obcí s rozšířenou působností (dále jen "zastupitelstvo kraje či města").

(2) Střetem veřejného zájmu se zájmem osobním se rozumí takové jednání, popřípadě opomenutí veřejného funkcionáře, které ohrožuje důvěru v jeho nestrannost nebo při němž veřejný funkcionář zneužívá svého postavení k získání neoprávněného prospěchu pro sebe nebo jinou fyzickou či právnickou osobu.

nadpis vypuštěn

§ 2

(1) Veřejný funkcionář nesmí využívat svého postavení, pravomoci nebo informací získaných při výkonu své funkce k získání neoprávněných výhod pro sebe nebo jinou osobu, zejména za tím účelem nesmí:

a) osobně po dobu výkonu své funkce jednat za sebe nebo jinou osobu v obchodních záležitostech vůči státu, státní nebo převážně státem spravované právnické osobě, jde-li o poslance či senátora nebo člena vlády a vedoucího ústředního správního úřadu,

b) osobně po dobu výkonu své funkce jednat za sebe nebo jinou osobu v obchodních záležitostech vůči kraji, hlavnímu městu Praze, městské části Prahy, vykonávající působnost obce s rozšířenou působností nebo obce s rozšířenou působností (dále jen "kraj či město"), jakož i právnické osobě, jejímž zakladatelem je kraj či město, nebo obchodní společnosti, v níž má kraj či město majetkovou účast, jde-li o zastupitele, který je členem zastupitelstva tohoto kraje či města,

c) odvolávat se na svou funkci v záležitostech, které souvisejí s výkonem jeho soukromé činnosti, včetně jeho povolání, zaměstnání nebo podnikání,

d) umožnit uvedení svého jména nebo vyobrazení k reklamním účelům za úplatu nebo za jiný majetkový prospěch.

(2) Člen vlády a vedoucí ústředního správního úřadu, v jehož čele není člen vlády, nesmí:

a) provozovat nebo vykonávat podnikatelskou nebo jinou samostatnou výdělečnou činnost,

b) být členem řídicího, dozorčího nebo kontrolního orgánu právnické osoby, jejímž předmětem činnosti je podnikání, pokud zvláštní zákon nestanoví jinak,

c) být výdělečně činný v pracovněprávním, služebním či obdobném poměru, nejde-li o poměr, v němž působí jako veřejný funkcionář.

(3) Omezení uvedené v odstavci 2 se nevztahuje na správu vlastního majetku a na činnost vědeckou, pedagogickou, publicistickou, literární, uměleckou nebo sportovní, nejde-li o vlastní podnikání v těchto oborech.

(4) Veřejní funkcionáři uvedení v odstavci 2 musí činnosti tam uvedené zanechat v nejbližší možné době ode dne, kdy začali vykonávat svou funkci.

* * *

Zákon České národní rady č. 220/1991 Sb.

ze dne 8. května 1991, ve znění zákona č. 160/1992 Sb. ze dne 19. března 1992,
o České lékařské komoře,
České stomatologické komoře
a České lékárnické komoře

http://www.lkcr.cz/detail.php?id=105

§ 15

(1) Sjezd delegátů je nejvyšším orgánem komory.

(2) Sjezd delegátů zejména

a)schvaluje, mění a ruší organizační, jednací, volební a disciplinární řád,

b) volí a odvolává představenstvo, prezidenta a viceprezidenta Komory, revizní komisi komory a čestnou radu komory,

c) posuzuje činnost představenstva, prezidenta a viceprezidenta Komory, činnost revizní komise komory a čestné rady komory,

d) stanoví výši registračního poplatku a členských příspěvků a jejich rozdělování,

e) schvaluje rozpočet komory,

f) schvaluje výši náhrady za ztrátu času spojenou s výkonem funkcí v orgánech komory,

g) zřizuje sociální fond, popřípadě jiné fondy komory.

§ 16

(1)Představenstvo komory je řídícím a výkonným orgánem komory.

(2) Představenstvo komory má 15 až 20 členů.

(3) Představenstvo komory

a) vede seznam členů komory,

b) hospodaří s majetkem komory,

c) hospodaří se sociálním fondem komory, případně s jinými fondy komory,

="obsah">d) rozhoduje o pozastavených rozhodnutích orgánů komory a okresního shromáždění,

e) svolává sjezd delegátů komory nejméně jednou za rok; svolá sjezd delegátů vždy, požádá-li o to alespoň jedna pětina členů komory nebo alespoň jedna třetina okresních sdružení nebo požádá-li o to revizní komise, a to do dvou měsíců.

f) schvaluje členy komory do zkušebních a specializačních komisí,

g) rozhoduje ve všech věcech podle tohoto zákona, pokud o nich nerozhodují jiné orgány komory.

* * *

Stanovy občanského sdružení "Česká lékařská komora - o.s."

(Základní informace a dokumenty)

http://www.lkcr.cz/os_detail.php?id=1470

Článek IX.

Změny a doplňky těchto stanov lze provést na základě usnesení shromáždění členů sdružení. Změnu stanov je představenstvo povinno písemně oznámit do 15 dnů od jejího přijetí Ministerstvu vnitra ČR a připojit ve dvojím vyhotovení text nových stanov.

* * *

ORGANIZAČNÍ ŘÁD ČESKÉ LÉKAŘSKÉ KOMORY

http://www.lkcr.cz/detail.php?id=116

§ 13

(1) Každý člen komory je oprávněn podat návrh na nový stavovský předpis komory nebo na změnu dosavadních stavovských předpisů.

(2) Člen komory podává návrh na nový stavovský předpis nebo na změnu dosavadního stavovského předpisu okresnímu sdružení, v němž je registrován. Představenstvo okresního sdružení návrh s předkladatelem projedná a se svým písemným stanoviskem ho předloží kanceláři komory. Delegáti sjezdu a členové představenstva komory předkládají návrh na nový stavovský předpis nebo na změnu dosavadního stavovského předpisu přímo kanceláři komory bez vyjádření představenstva okresního sdružení, v němž jsou registrováni.

(3) Kancelář komory předloží návrh na nový stavovský předpis nebo na změnu dosavadního stavovského předpisu právnímu oddělení komory. Právní oddělení se k návrhu písemně vyjádří a předloží jej prostřednictvím prezidenta komory představenstvu komory. Představenstvo komory návrh posoudí a je-li přijetí návrhu v jeho kompetenci, může jej přijmout. Není-li přijetí návrhu v kompetenci představenstva komory, nebo představenstvo komory návrh nepřijme, eventuálně usoudí, že je vhodné, aby návrh posoudil přímo sjezd delegátů, zaujme k němu představenstvo komory stanovisko. Návrh poté předloží společně se stanoviskem představenstva okresního sdružení (s výjimkou návrhů podávaných delegáty sjezdu a členy představenstva komory), stanoviskem právního oddělení komory a svým stanoviskem nejbližšímu sjezdu delegátů.

§ 15

(1)Prezident komory je statutárním zástupcem komory. Má právo jednat a vystupovat jménem komory ve všech věcech a podepisovat se jménem komory. Prezident komory je oprávněn činit nezbytná rozhodnutí spadající do kompetence představenstva komory. Ta jsou účinná okamžikem rozhodnutí prezidenta. Prezident předloží toto rozhodnutí představenstvu na nejbližším zasedání.

(2) Prezident komory řídí v plném rozsahu činnost kanceláře komory.

(3) Prezident komory předkládá sjezdu delegátů zprávu o činnosti za uplynulé období.

(4) V případě nepřítomnosti prezidenta komory ho v rozsahu pověření zastupuje viceprezident. V případě nepřítomnosti prezidenta i viceprezidenta komory zastupuje prezidenta komory, v rozsahu jeho pověření, prezidentem pověřený člen představenstva komory. Pokud prezident komory z vážných důvodů nemůže vykonávat svou funkci, zastupuje ho viceprezident v plném rozsahu. Pokud prezident komory z vážných důvodů nemůže vykonávat svou funkci a nemůže být z vážných důvodů zastoupen viceprezidentem komory, přičemž žádného člena představenstva výkonem funkce nepověřil, pověří zastupováním prezidenta komory představenstvo komory některého ze svých členů.

* * *

Stavovský předpis č. 21 České lékařské komory - Přerušení výkonu funkce prezidenta České lékařské komory

http://www.lkcr.cz/detail.php?id=1701

§ 1

Tento stavovský předpis upravuje postup při přerušení výkonu funkce prezidenta České lékařské komory (dále jen "komora") z důvodu výkonu funkce člena vlády.

§ 2

Je-li prezident komory pověřen funkcí člena vlády, může nadále vykonávat svou funkci prezidenta komory. Pokud však z důvodu vhodnosti prezident komory požádá představenstvo komory, aby výkon funkce prezidenta komory byl přerušen, představenstvo komory může rozhodnout, že této žádosti vyhoví a výkon funkce prezidenta komory na dobu, po kterou bude vykonávat funkci člena vlády přeruší.

§ 3

Dnem přerušení výkonu funkce prezidenta komory přechází výkon jeho kompetencí v plném rozsahu na představenstvo komory. Představenstvo komory v rámci svého stálého zasedání pověřuje jednotlivými kompetencemi jednotlivé členy představenstva komory. V rozsahu zmocnění vydaném před přerušením výkonu funkce prezidentem komory, zastupuje prezidenta komory viceprezident komory.

§ 4

Přerušení výkonu funkce prezidenta komory končí ke dni, kdy o to prezident komory požádá písemně představenstvo komory, nejpozději však ke dni ukončení výkonu funkce člena vlády. K tomuto dni prezident komory vykonává opět veškeré své kompetence a je ukončeno stálé zasedání představenstva komory.

§ 5

Tento stavovský předpis nabývá okamžitě platnosti. Nabytí účinnosti se řídí ustanovením § 22 odstavec 4 organizačního řádu komory.