Jan Nedvěd, časopis Tvář, Lidská tvář bez „socialismu“V neděli 5. května zemřel po krátké těžké nemoci ve věku 80 let někdejší šéfredaktor časopisu Tvář Jan Nedvěd. Zprávu musím doplnit, aby bylo jasné, o koho a o co jde a proč o něm píšu. Kulturní měsíčník Tvář vycházel v letech 1964-5 a pak 1968-9. V tom časovém rozmezí byl komunisty dvakrát zakázán. A Jan Nedvěd byl počínaje studii na Filosofické fakultě KU vlastně můj nejbližší kamarád. Na Fakultě jsme se potkali v zimním semestru 1957. V té době se začal bolševismus pozvolna rozkládat, zatím však bohužel zdaleka ne dost. Vznikaly zárodky ideje socialismu (přesněji řečeno bolševismu) s lidskou tváří. Prokousat se od ní k ideji „lidské tváře bez bolševismu“ nebylo pro docela mladé lidi, od dětství vystavené ideologické indoktrinaci, vždycky snadné. Časopis Tvář dostala literární mládež „Svazu čs. spisovatelů“ věnem na sjezdu organizace v roce 1963. Obdarovaní (někteří z nich byli naši spolužáci z Filosofické fakulty) sháněli další spolupracovníky. Tak se ke spolupráci dostali postupně mj. i Jan Lopatka, Jan Nedvěd, Karel Štindl, Andrej Stankovič a já. Věděli jsme, že úroveň prvních čísel je příšerná a naše hlavní zásluha byla, že jsme se obrátili na lidi o něco starší, zkušenější a a upřímně řečeno taky vzdělanější: získali jsme Emanuela Mandlera, Jiřího Němce, Ladislava Hejdánka. Přidali se Václav Havel (a později, v roce 1968, Václav Klaus). Vzniklo uskupení schopné cíleně provozovat „lidskou tvář bez bolševismu“ a časopis „nepřátelsky přejalo“. Šéfredaktorem se stal Nedvěd. Dokázal zajistit hladký provoz časopisu a dělal to pečlivě, což ve svinčíku, který jsme zdědili, nebylo jednoduché. Znal se přes Literární noviny, kde pracoval jako „elév“, s lidmi ve vedení Svazu (kteří nemohli nevnímat dosavadní příšernou úroveň časopisu), a ti mu zpočátku důvěřovali. Jako hřích mládí za sebou táhl členství v KSČ, kam vstoupil z poblouzení ještě za studií. Členství ve „straně“ byla tehdy neodmyslitelná podmínka šéfredaktorování. Toho členství se zároveň potřeboval zbavit, což se povedlo dokonale: za pouhý rok výkonu funkce, k níž patřila i neustálá a stupňující se hnusná buzerace na ideologickém oddělení ÚV KSČ (mnohahodinové „výslechy“ po vydání každého čísla), z KSČ se ctí vyletěl jako puma. Pak byl nějakou dobu bez práce (v šedesátých letech to bylo o fous příjemnější než pak za normalizace). Byl vlastně jediným, kdo na první zákaz Tváře existenčně doplatil, jiného placeného redaktora Tvář neměla. V roce 1968 byl náš časopis za hloupých řečí svazových papalášů obnoven a Honza se na své místo vrátil: na necelý rok. Pak normalizátoři zakázali úplně všechno, nás taky. K ideovému kvasu doby patřily kromě redakční práce průběžně i vášnivé politické debaty po vinárnách a hospodách. Honza při tom nemohl chybět. Bylo to při vší hnusnosti tehdejší doby zároveň příjemné a osvobozující. Po konečném zákazu Tváře skupinka lidí z Tváře (Mandler, Štindl, Nedvěd a já) odešla z „kultury“. Pracovali jsme jako dělníci a techničtí pracovníci, v roce 1974 jsme se naučili programovat na počítači třetí generace. Nedvěd u té profese zůstal až do důchodu. V roce 1977 podepsal Chartu (v zaměstnání ho dost tvrdě postihli, o svou dosavadní práci na čas přišel). Zároveň se podílel na vydávání samizdatových sborníků a pomáhal organizovat bytové diskuse. V posledních letech podporoval aktivity Klubu na obranu demokracie. K novinařině se už nikdy nevrátil. Hrozně líto je mi především jedné věci. Když si dnes zadáte do Googlu jméno Jan Nedvěd, seženete spoustu informací o slavném jmenovci mého zesnulého kamaráda. Na Wikipedii jakbysmet. V hesle „Tvář“ je ze všech zúčastněných jedině jeho jméno uvedeno červenými písmeny. Přitom byl pro existenci Tváře a pro to, co se tenkrát odehrávalo, stejně důležitý jako např. já, ne-li důležitější. Patřil k lidem masarykovské drobné práce. A musel přitom leccos obětovat. Uposlechl výzvy ze závěru Masarykovy Světové revoluce: „nechtít být vždy prvním, stačí být druhým, třetím, ani tomu mnohý neporozumí… v politice (a nejen v politice, dodávám já, bd) nesmíme myslit jen na organizování, vedení a tvoření, nýbrž i na souřadnost, součinnost a kázeň.“ Teprve když někdo blízký umře, uvědomí si člověk, jak hodně mu je vlastně zavázán, co všechno ztratil a co mu zůstal dlužen. P. S. A pro ty, co ho znali: poslední rozloučení s mým kamarádem Janem Nedvědem proběhne v pátek 10. května v 13.00 hod. v Ústřední obřadní síni na Olšanských hřbitovech. Psáno pro Forum 24, 7. května 2019 |