indexok_r2_c02.gif(2kB)  
Uvodní strana Sem můžete psát Dopisy čtenářů Archiv

3.7. -16.7. 2017

Poslanecké trafiky znovu na paškále

V okurkové sezóně se před Obvodním soudem pro Prahu 1 znovu naplno rozběhl proces tzv. poslaneckých trafik. Tentokrát je z politiků obžalován už jen expremiér Nečas. Jde o součást balíčku případů, které se v létě 2013 otevřely po dramatickém přepadu Úřadu vlády „orgány činnými v trestním řízení“. Lidé z ÚOOZ a z Vrchního státního zastupitelství v Olomouci ji následně vykládali jako rozkrývání „korupční hydry“ prorůstající českou politikou, podnikáním a částečně i justicí. Tato klíčová věc (i ona byla tehdy shodou okolností rozjeta na prahu okurkové sezóny) není dosud uzavřena. Pokud by se tak v příštích třech měsících stalo, byla by to ve vzrušené době před volbami příjemná legitimace pro protaqonisty čtyřletého účtování se „Starými pořádky“.

Heslem revolučních událostí léta 2013 byl boj proti korupci. Jistě, boj proti korupci je v pořádku vždy a všude. Co v pořádku není nikdy a nikde, je fanatický a hysterický boj proti korupci. Fanatický a hysterický boj proti čemukoli není totiž v pořádku nikdy: zpravidla se na něj tak či onak nabalí nekalé záměry různých cynických manipulátorů politiky.

Ideologie „korupční hydry“ je pokus zformulovat jakousi svatou ideu, která by měla spojit státní zástupce a soudce v neúprosném třídním boji státu proti zločinu. V civilizovaném státu je ovšem proces v trestněprávní záležitostí vždy střetnutím státu (exekutivy, zastupované státními zástupci) a obžalovaných, jejichž zájmy hájí obhájci. Úkolem nezávislého soudce je, aby ve sporu přišla ke slovu spravedlnost, která je výš než státní zájem. První pojetí je paralelou představy o politice jako o třídním boji mezi „levicí“ a „pravicí“. Výsledkem nebude právní stát, ale policejní s prokurátorský stát. Na kauze „trafik“ bude zajímavé sledovat, jak daleko jsme už na cestě k němu dospěli.

Samo obvinění stálo tehdy na tom, že poslanci nehlasovali tak, jak jim zákon (ústava) ukládá, totiž podle svého svědomí, ale vzdali se mandátů, když jim bylo přislíbeno konkrétní plnění, na které neměli nárok. Premiér Nečas jim měl úplatek nabídnout a poskytnout. Toto použití ústavy staví smysl poslaneckého slibu na hlavu: formulace slibu poslanci umožňuje, aby se v krajním případě proti tlaku svých stranických kolegů a nadřízených odvolal ke svému svědomí a k tomu, co on podle svého přesvědčení má za zájem lidu. V národě, který se ústy hlásí k Janu Husovi, by to snad mělo být pochopitelné. Formulace slibu ovšem ani náhodou neznamená, že by policisté a státní zástupci měli právo šťourat se následně ve svědomí poslance, zkoumat, zda jednal dle svého svědomí a dle zájmů lidu a vyvozovat z toho trestněprávní důsledky. To je brána k politickým procesům, a otvírá se nejen pro poslance, ale pro všechny občany.

Naši vysocí justiční činovníci (je příznačné, že se mezi ně vklínil i nejvyšší státní zástupce) se teď usilovně věnují kvalitě justice v Polsku. Vydávají k tomu ohnivá prohlášení. Co kdyby věnovali trošku pozornosti i vlastní zemi?

26. července 2017; vyšlo v deníku E15