ARCHIVDemokratická iniciativa žádá o registraci jako nezávislá politická strana.11. listopadu 1989 se Demokratická iniciativa, na jejímž vzniku a činnosti se editor Událostí podílel, prohlásila za nezávislou politickou stranu a zažádala o registraci. Dopis federálnímu ministru vnitra ČSSR Kinclovi,žádost o registraci i programové požadavky a ideově organizační zásady strany zde zveřejňujeme (citováno podle Čas demokratické iniciativy, sborník dokumentů, Nadace DI pro kulturu a politiku, Praha 1993, str. 199-203)
Dopis předsednictva Československé demokratické iniciativy ministrovi vnitra ČSSR F. Kinclovi s oznámením, že se Československá demokratická iniciativa rozhodla požádat o registraci jako nezávislá politická strana
Vážený pane ministře, Věříme, že vláda ČSSR bude vůči nové politické straně, hlásící se k helsinskému procesu, postupovat podle čl. 26 Principů Závěrečného vídeňského dokumentu, který jí vzhledem k osobám, institucím a organizacím podporujícím dokumenty KBSE stanoví povinnost "odstraňovat, kde existují, zákonodárné a správní překážky, jež jsou neslučitelné s ustanovením KBSE". Při takové činnosti, která v Československu nebude jednoduchá, budeme rádi nápomocni. Za předsednictvo ČsDI Emanuel Mandler
Žádost předsednictva Československé demokratické iniciativy o registraci hnutí jako nezávislé politické strany, zaslaná ministerstvu vnitra ČSSR
Předsednictvo politického a společenského hnutí Československá demokratická iniciativa žádá tímto o registraci našeho hnutí jako nezávislé politické strany. Cílem nezávislé politické strany ČsDI je v rámci helsinského procesu a ve spolupráci s ostatními demokratickými silami v ČSSR přispět k překonání současné krize československé společnosti, k vytvoření pluralitního demokratického státu s rozvinutým tržním hospodářstvím, se zabezpečenými lidskými právy a občanskými svobodami. Název strany zní: Československá demokratická iniciativa. Jejím sídlem je Praha, její působnost je ČSSR (tzn. ČSR a SSR). Členem strany se může stát každý občan, který dosáhl stáří šestnácti let. Bližší údaje o straně Československá demokratická iniciativa podává její program a ideově organizační zásady, obsažené v příloze. Současné československé zákonodárství (zák. č. 85/51) neumožňuje registraci nezávislé politické stran. Odvoláváme se proto přímo na práva, která poskytuje československým občanům Mezinárodní pakt o občanských a politických právech jako součást právního řádu ČSSR. Jde zejména o články: 18 - svoboda myšlení, víry a náboženství 19 - svoboda projevu 21 - právo na shromažďovánía zvláště o články 22 - právo na svobodné shromažďování 25 - právo podílet se na vedení veřejných záležitostí. Odvoláváme se dále na Závěrečný dokument vídeňské následné schůzky KBSE, jehož je československá vláda signatářem a který je pro ni závazný, zvláště na čl. 26 Principů. Tento článek stanoví právo jednotlivých osob napomáhat ustanovení dokumentů KBSE - což je jedním z hlavních záměrů a cílů ČsDI - a "sdružovat se za tímto účelem s jinými." Státním orgánům pak vzhledem k osobám, institucím a organizacím podporujícím dokumenty KBSE stanoví povinnost "odstraňovat, kde existují, zákonodárné a správní překážky, jež jsou neslučitelné s ustanoveními KVSE." Do doby, než bude nová politická strana zaregistrována, bude Československá demokratická iniciativa působit neformálně, přičemž bude vznášet nárok na uskutečňování všech funkcí, které příslušejí politické straně, vyjma povinného placení členských příspěvků.
Členové předsednictva ČsDI Za správnost Emanuel Mandler
Programové požadavky nezávislé politické strany
Československá demokratická iniciativa se ustavila a zahájila činnost zejména proto, aby přispěla k řešení hluboké morální, politické a hospodářské krize, kterou v současné době prochází československá společnost a její stát. Tato krize vznikla a prohlubovala se v důsledku potlačení lidských práv, zrušení demokratického systému a přeměny tržního hospodářství v direktivní hospodářský systém s centrálním plánováním a státním monopolem. Její řešení spočívá v zajištění občanských svobod a lidských práv, v postupném nahrazení autoritativního systému systémem demokratickým a přechodem k svobodnému tržnímu hospodářství. Aby se tak stalo, je třeba překonat celospolečenskou krizi jak v oblasti morální a politické, tak v oblasti hospodářské. I. Morální krize vede ke ztrátě životní orientace jednotlivce a k tragickému zeslabení národního vědomí. Aktivizace obojího vyžaduje překonat společenské klima poznamenané bezprávním a nesvobodou. Československá demokratická iniciativa požaduje okamžité přijetí dočasných zákonů, které až do doby, než vstoupí v platnost demokratická ústava zajistí
Za týmž účelem ČsDI žádá Přijetí zákonných a dalších opatření, která s okamžitou platností omezí početnost a moc ozbrojených složek, zejména policie, uskutečnění zkrácení vojenské prezenční služby a zavedení náhradní civilní služby. Všechna předchozí opatření předpokládají amnestii pro všechny politické vězně a pro přečiny motivované politicky. II. Krize politická a ústavně právní vychází z umělého a radikálního omezení suverenity ČSSR. Pro její překonání je nejprve třeba, aby československé správní a zastupitelské orgány odmítly ozbrojený zásah armád pěti států Varšavské smlouvy 21. srpna 1968 a všechny jeho následky. Tento požadavek tedy zároveň obsahuje zásadní námitku proti oprávněnosti nynějších státních, správních a zastupitelských orgánů všech stupňů reprezentovat obyvatelstvo. Tyto orgány jsou složeny nikoli z volených zástupců lidu, nýbrž z úředníků dosazených z vůle nomenklatury. Československá demokratická iniciativa žádá, Aby k 1. 2. 1990 byla zvláštním ústavním zákonem ukončena činnost FS ČSSR a aby k témuž datu byly provedeny demokratické volby do přechodného zastupitelského sboru, pověřeného:
III. Progresivní krize postihuje všechny oblasti našeho života související s hospodářstvím - od jeho řízení až po výrobu, spotřebu a životní úroveň. Zajištění nezbytných potřeb československé společnosti pro budoucnost předpokládá, aby vláda občanského soužití vypracovala odborné programy: - 1. pro přechod k tržnímu hospodářství bez direktivního řízení, centrálního plánování a státního monopolu na vlastnictví výrobních prostředků - s ústavně zajištěným soukromým a družstevním vlastnictvím a se zabezpečením svobodných hospodářských vztahů k zahraničí; - 2. pro záchranu nejohroženějších částí životního prostředí a přírody a pro celkové ozdravění životního prostředí; - 3. pro uskutečnění sociálních opatření, která budou čelit nepříznivým důsledkům strukturálních změn, přestavby cen a uvolnění hospodářského života; - 4. pro zajištění spotřebitelských a odborových svobod včetně povzbuzení v oblasti služeb; - 5. pro podstatné zlepšení národního zdraví a pro základní zkvalitnění československého zdravotnictví. Československá demokratická iniciativa je si vědoma toho, že předložené programové požadavky nemůže prosadit sama. Hodlá za tím účelem spolupracovat s nezávislými politickými skupinami, s dalšími občanskými aktivitami, jakož i s jednotlivci a aktivitami v oficiálních institucích a strukturách a s těmito institucemi samými, pokud tyto aktivity a jednotlivci budou mít o takovou spolupráci zájem.
Ideově organizační zásady nezávislé politické strany Československá demokratická iniciativa
|