Před volbami do EP nejasnoDva průzkumy veřejného mínění (jeden od STEM, druhý od SC&C) zveřejnila včera večer Česká televize. Podle nich má jasnou, i když ne dramatickou převahu ODS, kromě obou velkých stran by měli uspět už jen komunisté a lidovci. I pokud by šlo o jakousi výchylku, už dlouho to vypadá, že rozdíl mezi dvěma největšími soupeři nebude ve volbách do EP tak dramatický, jak by se zdálo ze stávajících preferencí pro volby do Poslanecké sněmovny (poslední byly zveřejněny někdy 19. května). Není úplně jasné, proč se výsledky tak odlišují, vždyť celá kampaň před eurovolbami se týká jen vnitropolitických témat (nějaká evropská témata českou veřejnost vůbec nezajímají, což není dobrá vizitka ani pro EU). ODS je tedy před volbami v relativně dobré situaci: nejspíš se nebude opakovat strašlivý debakl z podzimních voleb do Senátu a krajů. Odvrácenou stránkou je dosavadních devět mandátů, úspěch v minulých volbách do EP byl příliš velký. Navíc se volí o dva poslance méně. Ale i ČSSD je skvělým výsledkem podzimních voleb zavázána. Na druhé straně, obhajuje dva mandáty a podaří se jí dosáhnout nepochybně o dost lepšího výsledku. Jenže v těch volbách půjde hlavně o procenta: jsou chtě nechtě jakousi generálkou na ty podzimní, podstatně důležitější. Předseda Paroubek se nechal slyšet, že za úspěch bude považovat 35%. To je poněkud neopatrné. Zatím se zdá, že vajíčková kampaň výsledky výrazně neovlivní. Vedoucí představitelé ČSSD udělali u Anděla to, co museli: rozum by velel mítink buď na poslední chvíli odložit, nebo přerušit, ale to by znamenalo utéci z boje. Rozhodnutí setrvat bylo v té situaci správné, ale mohlo by tak nanejvýš mobilizovat liknavé přívržence sociálních demokratů. Volební účast (posledně byla jen 28%) o tom leccos napoví. Mohla by být lepší než naposled i proto, že v pátek má být strašně šeredně. Nakonec je třeba zmínit formu volební kampaně. Exprezident Havel se právem pozastavil nad tím, že plakáty a billboardy, v nichž si jeden z hlavních protagonistů voleb dělá šašky z toho druhého a nehorázně ho pomlouvá, výrazně převažují nad snahou informovat voliče o vlastním programu. Pokud se oběma stranám podaří přesvědčit většinu populace, že jejich oponenti jsou zároveň kreténi a darebáci, odebere to hlasy oběma a sníží to volební účast. ODS i ČSSD soutěží ne o to, kolik získá sama voličů, ale o kolik voličů připraví svého hlavního soupeře. Je to totálně nezodpovědné chování. Obě strany by měly, chtějí-li být důsledné, svou volební kampaň završit společným billboardem. Byl by na něm – v družném objetí – předseda Topolánek s předsedou Paroubkem, a pod tím nápis: „Milí voliči, doufáme, že jsme vás společně přesvědčili: politika je svinstvo.“ lidovky.cz 2. června 2009 |