indexok_r2_c02.gif(2kB)  
Uvodní strana Sem můžete psát Dopisy čtenářů Archiv

1.9. - 11.9.2008

… a Evropa nás pocítí

Slogan „Evropě to osladíme“, jehož duchovním otcem je údajně vicepremiér Vondra, nabudil živou diskusi. Například lidovci heslo použili k vlastní emancipaci od koaličních partnerů, což byla za časů nebožtíka Luxe obvyklá finta. Není divu, že se k ní vracejí, dva další předsedové strany, Svoboda a Kalousek, se snažili dělat politiku loajální k partnerům (první k ČSSD, druhý k ODS) a moc se jim to nevyplatilo. Zjevně v rámci tohoto úsilí se do debaty zapojil i lidovecký europoslanec Březina, proslulý svým soustavným úsilím vyrvat ze špinavých pracek sudetoněmeckých revanšistů dva naše národní skvosty – olomoucké syrečky a karlovarské oplatky. Syrečky hrají – byť i jen jako nevyslovené pozadí - významnou roli i v jeho návrhu na nové heslo vládní evropské kampaně: „Evropa nás pocítí.“ Pan europoslanec to navrhuje žertem, i když jistě jen napůl.

Myslím, že si jeho návrh s tím původním protiřečí jen zdánlivě. Oba se dají spojit v dialektickou jednotu. Spot a složení osobností, jež v něm vystupují, by se ovšem muselo změnit. Vystoupili by v něm např. prezident Klaus, bojovník proti pověře o globálním oteplování a za česko ruské přátelství, obhájce naší suverenity europoslanec Zahradil po pravici se svou kolegyní Bobšíkovou, po levici s paní Edelmannovou (ta levice je sice nevhodná, avšak není vyloučené, že pan Zahradil jako správný pravičák má obě ruce pravé), pánové Tlustý, Morava a Kroupa (Janek), za opozici přátelé Paroubek, Zaorálek a Hašek, a last but not least i navrhovatel původního hesla vicepremiér Vondra. Všichni po sobě navzájem zuřivě metají kostkami cukru (lepší by byly dlažební, ale to by neladilo s heslem) a skandují „Evropě to osladíme!“

Následují záběry na západoevropské metropole (Londýn, Paříž, Brusel, Berlín atd.). Po ulicích se potácejí napůl omámení lidé, drží se za nosy a naříkají: Fuj! Co to je?!

Načež se objeví v plném záběru europoslanec Březina, v každé ruce s balíčkem olomouckých tvarůžků, na pozadí s výhledem na Hradčany, a s usměvavou tváří doplní zbytek nového hesla: „… a Evropa nás pocítí!“

Nové zpracování má dvě výhody: za prvé by bylo komplexnější než původní návrh a lépe by vystihlo situaci a naše postavení v sjednocené Evropě. A za druhé, pokud bychom s ním neudělali díru do světa v Bruselu, mohlo by fungovat aspoň jako reklama na olomoucké syrečky.

lidovky.cz 12. září 2008