indexok_r2_c02.gif(2kB)  
Uvodní strana Sem můžete psát Dopisy čtenářů Archiv

27.11. - 2.12.2006

ARCHIV

Rolničky, rolničky, kdopak vám dal hlas?

„Češi bojují za svého Ježíška“, zní titulek v sobotní Mladé frontě Dnes. Na první poslech vyvolává dojem jakéhosi duchovního vzmachu podobného křižáckým válkám, nad nimiž dnes kdekdo ohrnuje nos. Ve skutečnosti nejde o to, čemu budeme věřit a co si dáme na prapor, ale kdo má vévodit předvánoční reklamní kampani. Otázka dnes tedy zní: „Rolničky, rolničky, kdopak vám dal hlas, Ježíšek maličký nebo Santa Claus?“ Jakási PR agentura si za účelem dehonestace Santa Clause coby kukaččího vejce amerického imperialismu v českém vánočním hnízdě pořídila vlastní internetové stránky.

Záležitosti se ujímají i reformně socialističtí intelektuálové. Socioložka Jiřina Šiklová např. píše, že Santa Claus Ježíška vysloveně ohrožuje. „Ano, ohrožuje, protože Santa Claus je kšeft, je to import, a já myslím, že český Ježíšek je tradice. Dlouhá, táhnoucí se přes staletí, protože dřív lidé oslavovali celé vánoce jako duchovní záležitost, a k tomu patřila rodina, jesličky, betlémy.“ Duchovno, jak vidno, podle paní Šiklové vytváří směs vlastenectví a kritiky kapitalismu.

Rád bych v této souvislosti připomenul, co znamenají vánoce pro křesťana. Podle tradice (nikoli podle bible) je 24. prosinec dnem narození Ježíše Krista, našeho Spasitele. (Není to největší křesťanský svátek, největším křesťanským svátkem jsou velikonoce). Na památku si v tento den (také, mimo jiné) dávají lidé dárky.

Co z toho zbylo v tzv. českém Ježíškovi? Stručně řečeno prd. Češi bojují za svého Ježíška zní podobně jako Češi bojují za svou Spartu. A navíc ta nemožná zdrobnělina: když chtěli Masaryka ti, kteří oproti němu předtím usilovně bojovali, po založení ČSR znemožnit, udělali z něj tatíčka. To je sekulární podoba ježíškování. Z Ježíše se stává něco jako kašpárek (viz výše citovaná píseň, resp. její původní česká bolševická textace). Navíc se pro reklamní účely předvánočního trhu, jak správně připomíná citovaný článek, ani moc dobře nehodí: „i českým reklamním agenturám se lépe pracuje s výrazným červenobílým tlusťochem než s biblickým novorozencem, který se nedokáže ještě ani postavit, natož unést pytel s dárky“.

Američané si vymyslili Santa Clause nejspíš proto, aby se náboženská a sekulární stránka svátků zbytečně nemíchaly dohromady. Je to zároveň věc taktu a náboženského cítění. Z téhož důvodu se pro naši ateistickou společnost hodí Santa Claus daleko lépe než nějaký Ježíšek. A pokud vám na něm vadí jeho cizáctví, nahraďte ho třeba Křemílkem a Vochomůrkou. Když někdo celý rok poctivě důsledně nevěří v Boha, neměl by si to na vánoce pokazit tím, že bude zbytečně tajtrlíkovat.

3. prosince 2006